((بی همتا ۲۰))

((حتماْ از صفحات این وب در پایین هر صفحه دیدن کنید))

((بی همتا ۲۰))

((حتماْ از صفحات این وب در پایین هر صفحه دیدن کنید))

((ارزیابی سطح کیفی خودروهای داخلی در دی ماه۱۳۸۸))

در این ارزیابی که توسط سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد انجام شده است‌، 28 خودرو سواری تولید داخل، مانند ماه‌های گذشته در ۹ معیار سیستم فنربندی، تعلیق و فرمان، موتور و انتقال قدرت، ترمز، تجهیزات الکتریکی، تزئینات داخلی و خارجی، صداهای غیرعادی، بدنه، نفوذ آب و رنگ مورد بررسی کیفی قرار گرفته و با توجه به نمرات منفی، در ۳ گروه خیلی خوب، خوب و قابل قبول دسته‌بندی شده‌اند. 


 

 

خودروهای با امتیاز منفی بین صفر تا ۱۲۰ در گروه خیلی خوب، بین ۱۲۰ تا ۲۰۰ در دسته خوب و بین ۲۰۰ تا ۲۷۷ نیز در سبد خودروهای قابل قبول جای گرفته‌اند. در این رده‌بندی‌ها البته خودروهایی که نمره منفی آنها بین ۲۷۷ تا ۴۱۰ باشد در گروه حداقل قابل قبول و آنهایی که نمره منفی‌شان بیش از ۴۱۰ باشد غیرقابل قبول به حساب آمده و اجازه تولید نخواهند داشت. این در شرایطی است که طی رده بندی دی ماه هیچ یک از 28 خودرو تحت ارزیابی در این 2 گروه قرار نگرفته‌اند.
در رده بندی دی ماه، اگرچه بنز E280 غایب است‌، اما دو هم خانواده آن یعنی E200 و E350 جای خالی این محصول را پر کرده‌اند و بی هیچ عیبی، در رده‌های اول و دوم جدول قرار دارند.
از نکات قابل توجه رده بندی سطح کیفی خودروهای داخلی در دهمین ماه امسال، می‌توان به ورود پژو 405 در هر دو مدل تهرانی و خراسانی به گروه خیلی خوب‌ها اشاره کرد. همچنین پژوپارس تولید مرکز نیز که مدل خراسانی آن در رده بندی‌های قبلی مجوز حضور در جمع خیلی خوب‌ها را کسب کرده بود‌، خود نیز طی ارزیابی دی ماه‌، با کاهش نمرات منفی روبه‌رو شد و به این جمع پیوست. در این رده بندی، نیسان رونیز پارس خودرو باز هم مانند رده بندی قبلی غایب است‌، که این غیبت احتمالا به تیراژ تولید‌اندک این محصول در دی ماه مربوط می‌شود.

بنز باز هم در صدر
رده‌های اول تا پنجم جدول رده‌بندی سطح کیفی خودروهای داخلی در دی ماه‌،باز هم به مونتاژی‌های گران قیمت اختصاص یافته است.
در این بین‌، دو برند بنز با نام‌های E200 و E350 که در ایران خودرو با تیراژی بسیار‌اندک به مونتاژ می‌رسند بی‌آنکه در هیچ یک از معیارهای نه گانه‌، عیبی داشته باشند‌، اول و دوم شده‌اند و مکان سوم نیز به ماکسیما رسیده است.
این محصول مونتاژی پارس خودرو البته با 6/21 امتیاز منفی روبه‌روست و در سه معیار تزئینات‌، بدنه و رنگ نمره منفی دارد. پس از ماکسیما‌، دو هم وطن دیگر آن یعنی مزدا3 و گرند ویتارا در حالی چهارم و پنجم شده‌اند که تنها حدود دو نمره منفی‌، بیش از ماکسیما دارند.
مزدا3 که در بخش خصوصی و توسط گروه بهمن به مونتاژ می‌رسد طی ارزیابی دی ماه‌، در دو معیار بدنه و رنگ امتیاز منفی دارد. نمره منفی رنگ این خودرو با توجه به اینکه در جمع خیلی خوب‌هاست‌، بسیار بالا به نظر می‌رسد.
گرند ویتارا نیز که در ایران خودرو خراسان و تحت لیسانس شرکت سوزوکی ژاپن مونتاژ می‌شود‌، در رنگ با نمره منفی بالایی روبه‌رو است و علاوه بر این معیار در بدنه‌، تزئینات و سیستم موتور و انتقال قدرت هم امتیاز منفی به خود می‌بیند. اما نگاهی نیز به رده‌های پنجم و ششم جدول رده‌بندی سطح کیفی خودروهای داخلی در دی ماه بیندازیم‌، رده‌هایی که در اختیار دو فرانسوی یعنی پژو 206‌هاچ بک و سیتروئن زانتیاست. 206 در تمام معیارها امتیاز منفی دارد و بالاترین آن نیز با بخش تزئینات داخلی و خارجی در ارتباط است.
این محصول در مجموع 1/28 امتیاز منفی دارد. زانتیای مونتاژی سایپا نیز در شرایطی در رده هفتم جدول است که تنها در معیار نفوذ آب امتیاز منفی به خود نمی‌بیند. بالاترین نمره منفی این فرانسوی که 5/29 امتیاز منفی دارد با معیار تزئینات در ارتباط است. رده هشتم جدول نیز در حالی به آوانته نماینده بخش خصوصی اختصاص یافته که این محصول کره ای بر خلاف 206 و زانتیا تنها در چهار معیار تجهیزات، تزئینات، بدنه و رنگ حائز نمره منفی شده است و بالاترین آن نیز به بخش رنگ مربوط می‌شود.

تندر پارس خودرو بالاتر از تندر ایران خودرو
تنها به واسطه 7/1 امتیاز منفی‌، تندر پارس خودرو رده بالاتری از همتای ایران خودرویی خود به‌دست آورده است.
این محصول که با 31 نمره منفی‌، نهمین عضو جدول به حساب می‌آید‌، چهار معیار تزئینات‌، صداهای غیرعادی‌، بدنه و رنگ‌، امتیاز منفی دارد و بالاترین آن به رنگ مربوط می‌شود.
این در شرایطی است که تندر ایران خودرو علاوه بر چهار معیار موردنظر‌، در ترمز و تجهیزات الکتریکی نیز امتیاز منفی به خود می‌بیند و بالاترین آن را در بخش بدنه کسب کرده است.
این محصول در معیار بدنه نسبت به همتای ایران خودرویی خود‌، 4/8 نمره منفی بیشتر دارد.
هر دو خودروساز تامین قطعات خود را از طریق رنوپارس انجام می‌دهند و رنو بر قطعات به کار گرفته شده در تندرهای تولیدی آنها نظارتی سخت گیرانه دارد. از تندر بگذریم و به سراغ مگان، فرانسوی لوکس و مونتاژی پارس خودرو برویم.
این محصول که در رده بعدی تندر ایران خودرو قرار گرفته و یازدهم جدول است‌، در چهار معیار سیستم تعلیق‌، تزئینات‌، بدنه و رنگ نمره منفی به خود می‌بیند. بالاترین امتیاز منفی مگان مشترکا به دو بخش تزئینات و رنگ مربوط می‌شود.
مگان در رده بندی ماه گذشته بالاتر از تندر-90 قرار داشت.
پس از این محصول‌، یک فرانسوی دیگر با نام پژو 206 صندوق دار
با نمره منفی 9/36 جای دارد. این محصول در همه معیارها امتیاز منفی کسب کرده و بالاترین آن نیز به بخش بدنه مربوط می‌شود.
نمره منفی ترمز این محصول با توجه به آنکه در جمع خیلی خوب‌ها است‌، کمی‌بالا به نظر می‌رسد.

رده‌های بخش خصوصی
ورنا‌، سی ینا و گل سه نماینده بخش خصوصی هستند که طی رده بندی دی ماه به ترتیب سیزدهم‌، چهاردهم و پانزدهم شده‌اند. ورنا در حالی در چهار معیار تزئینات‌، تجهیزات‌، بدنه و رنگ امتیاز منفی دارد که فیات سی ینا در بخش تجهیزات الکتریکی نمره منفی به خود نمی‌بیند.
این خودرو ایتالیایی توسط شرکت تاپکو در کشور به مونتاژ می‌رسد و طی ارزیابی کیفی دی ماه‌، 45 امتیاز منفی کسب کرده است.
فولکس گل نیز در پنج معیار سیستم موتور‌، تجهیزات الکتریکی‌، تزئینات‌، بدنه و رنگ امتیاز منفی دارد. نمره منفی این محصول در معیار سیستم موتور بالا به نظر می‌رسد.
پس از این محصول‌، ریو در شرایطی در رده شانزدهم جدول قرار گرفته که به جز صداهای غیرعادی‌، در سایر معیارها امتیاز منفی دارد و مانند گل نمره منفی بالایی در معیار سیستم موتور به خود می‌بیند.

تازه واردی در جمع خیلی خوب‌ها
پژو 405 نیز بالاخره به جمع خودروهای خیلی خوب کشور راه یافت.
این محصول قدیمی‌و پرمصرف که طی رده بندی دی ماه‌، 3/109 امتیاز منفی کسب کرده است در تمام معیارها نمره منفی دارد و پس از پارس خراسان‌، هجدهمین عضو جدول رده بندی است و رکورددار امتیاز منفی در معیار ترمز بین کل 28 خودرو تحت ارزیابی دی ماه به حساب می‌آید.
مدل خراسانی 405 نیز در شرایطی طی ارزیابی دهمین ماه سال‌، میهمان گروه خیلی خوب‌هاست که در تمام معیارها نمره منفی به خود می‌بیند و بیشترین آن نیز به بخش بدنه مربوط می‌شود.
همچنین سمند نیز که بین 405 مرکز و 405 خراسان قرار دارد و عضو نوزدهم جدول رده بندی است‌، در تمام معیارها امتیاز منفی کسب کرده است. بالاترین نمره منفی این محصول به تزئینات مربوط می‌شود.

صدر نشینی چینی‌ها
به سراغ گروه خوب‌ها برویم‌، گروهی که MWM و لیفان چینی صدرنشین آن هستند. MWM این خودرو چینی، 5/137 امتیاز منفی دارد و بین 28 خودرو تحت ارزیابی دی ماه رکورددار نمره منفی در معیار سیستم موتور به شمار می‌رود.
این محصول به جز سیستم موتور در چهار معیار تجهیزات الکتریکی‌، تزئینات‌، بدنه و رنگ نیز امتیاز منفی دارد.
لیفان دیگر چینی خودروسازی کشور نیز که 150 امتیاز منفی دارد‌، به جز ترمز‌، صداهای غیرعادی و نفوز آب در سایر معیارها امتیاز منفی به خود می‌بیند و بیشترین نمره منفی آن با بخش بدنه در ارتباط است.
پس از این محصول مونتاژی بخش خصوصی‌، با سایپا 132 در رده بیست و چهارم جدول روبه‌رو می‌شویم‌، خودرویی که در تمام معیارها نمره منفی دارد. بالاترین امتیاز منفی این محصول با بخش تزئینات در ارتباط است.

بدرنگی پراید‌، نفوذ آب در روآ
رکورد امتیاز منفی در معیار رنگ بین 28 خودرو تحت ارزیابی دی ماه‌، به پراید صبا رسیده است.
این محصول در تمام معیارها امتیاز منفی دارد و بیشترین آن به بخش تزئینات مربوط می‌شود.
پس از این خودرو‌، جایگاه بیست و ششم جدول در شرایطی به پراید پارس خودرو رسیده است که این محصول در سه معیار تجهیزات الکتریکی‌، صداهای غیرعادی و بدنه‌، بیشترین نمره منفی را در بین 28 خودرو تحت ارزیابی کیفی دی ماه به خود اختصاص داده است.
پژو روآ نیز که در رده بعدی قرار دارد‌، هرچند در دو معیار ترمز و تجهیزات الکتریکی‌، امتیاز منفی به خود نمی‌بیند اما در دو معیار دیگر رکورددار نمره منفی به حساب می‌آید. این محصول در بخش‌های سیستم تعلیق و نفوذ آب حائز بیشترین نمره منفی بین خودروهای تحت ارزیابی اولین ماه زمستان
شده است. پراید 141 نیز که طبق معمول ماه‌های گذشته آخرین عضو جدول رده بندی سطح کیفی خودروهای داخلی است‌، نه تنها در تمام معیارها نمره منفی دارد‌، بلکه در بخش تزئینات داخلی و خارجی نیز بیشترین امتیاز منفی را بین خودروهای تحت ارزیابی دی ماه دارد.

منبع:دنیای اقتصاد 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد